TIOS

Har du problemer eller tips til TIOS kan du ringe eller sende en e-post til brukerstøtte: Telefon 22575800. E-post: brukerstotte@banenor.no

Ved spørsmål angående riktig valg av årsakskode, ta kontakt på epost kompensasjonsordning@banenor.no

 

Generelt:

Dette skjermbildet benyttes for å registrere årsaker på tog som er forsinket eller innstilt på hele eller deler av strekningen.

Togleder er ansvarlig for registrering på strekning med fjernstyring/fjernstyrt stasjon, TXP på strekning uten fjernstyring og betjente stasjoner.

 

Banestrekninger under Oslo toglederområde:

-          Osl1 = Oslo S/Drammenbanen/Askerbanen/Spikkestadbanen

-          Osl2 = Kongsvingerbanen/Gjøvikbanen

-          Osl3 = Hovedbanen/Gardermobanen

-          Osl4 = Østfoldbanen Vestre- og Østre linje.

-          Oslo S og nærområde: Omfatter Oslo S – Lysaker, Oslo S – Grefsen, Oslo S – Eidsvoll (HB+GMB) og Oslo S – Ski.

Årsakskoder i TIOS

INFRASTRUKTUR:

1 Bane

·         Feil på linjen, skinnebrudd, solslyng, telehiv.

·         Saktekjøringer iht. FIDO.

·         Glatte skinner, snø/is/løvfall, tre på linjen, vegetasjon hindrer sikt.

·         Glatt plattform. Overvann pga. tett stikkrenne (ikke flom).

·         Planlagt arbeid ikke avsluttet i tide.

·         Reparasjonsarbeider etter akutte hendelser (ras, avsporing m.v.)

2 Sikrings/signalanlegg, fjernstyring

·         Trafikkstyrer får ikke stilt signal.

·         Sporfeltbelegg inkl. saltbelegg.

·         Sporveksel ikke i kontroll.

·         Feil på linjeblokk, pærekontroll, stillverk/fjernstyringsanlegg, ATC-balise,

·         Feil ved veisikringsanlegg og rasvarslingsanlegg.

·         Utilsiktet passering av signal i stopp grunnet teknisk feil (“signalfall”).

·         Feil ved nødstrømsanlegg.

3 Elkraft/Kontaktledningsanlegg

·         Nedrevet/skadet kontaktledning.

·         Tre over KL-anlegg. Feil på KL-komponenter.

·         Feil i omformerstasjon til KL, strømløst/redusert kapasitet.

·         Manglende sporvekselvarme.

4 Tele og transmisjonsfeil

·         Tele- og transmisjonsfeil som Bane NOR har ansvar for og som fører til driftsforstyrrelser.

·         Feil ved GSM-R-systemet.

·         Feil ved høyttaler/anviser.

·         Feil på FIDO kommunikasjon.

5 Planlagt vedlikeholdsarbeid infrastruktur

·         Tog planlagt innstilt grunnet planlagte arbeider på aktuell strekning, som er bekjentgjort til jernbaneforetakene på forhånd.

·         Forsinkelser som følger av at man må vente på alternativ transport.

·         Enkeltsporet drift grunnet planlagt arbeid.

6 Kjøretøy med feil sperrer spor/blokkstrekning

·         Benyttes på forsinkelser som oppstår for et tog når et annet havarert tog/tog med feil sperrer linjen.

·         Nyttes også dersom enkeltsporet drift må iverksettes grunnet dette.

·         Skal benyttes selv om havarert tog/ tog med feil på kjøretøyet har begynt å kjøre igjen.

·         Brukes også dersom en arbeidsmaskin havarerer.

·         For småfeil (<10 minutter) hvor toget kommer raskt i gang igjen kan kode 7 (kø) benyttes for togene som blir sperret.

Når linjen er klar for trafikk, men togleder velger å holde tilbake et motgående tog i påvente av kryssing, skal dette toget ha Kode 7 (Trafikkavvikling). Husk: Havarert tog/toget med feil skal ha Kode 81 (Feil på kjøretøy).

 

 

 

 

 

 

 

 

TRAFIKKAVVIKLING:

7 Trafikkavvikling

·         Tog i rute som venter på forsinket tog til kryssing, eller havner i kø

·         Signal stilles for sent av trafikkstyrer, feil i hjelpesystem FJS (Automat/ATL/TLS)

·         Feil i ruteplan

·         Datafeil i TIOS

·         Får ikke meldt tog til betjent stasjon

·         Bane NOR personale bruker FIDO-systemet feil.

·         Tog forsinket av øvrig toggang

JERNBANEFORETAKENE:

81 Feil på kjøretøy

·         Alle feil ved kjøretøy (lok, vogner og motorvogn) som medfører stans eller redusert kjørehastighet.

·         Lastforskyving på godstog.

·         Feil på ombordutrustningen i toget som FIDO, ERTMS og ATC

82 Kjøretøy sent fra hensettingsspor

·         Benyttes når avgang blir forsinket fordi toget ikke er satt opp i tide fra driftsbanegård/lokstall/hensettingsspor e.l.

Hvis rotårsaken til forsinkelsen er kjent skal denne benyttes framfor årsakskode 82.

83 Manglende personell

·         Forsinkelse som er forårsaket av enhver form for personalmangel hos jernbaneforetaket, inklusive personalbytte underveis.

·         Brukes også ved større avvikssituasjoner som aksjonskort osv.

Unntak: Ved akutt sykdom hos personale skal dette føres på kode 94.

84 Stasjonsopphold

·         Rutemessig oppholdstid på stasjon/holdeplass overskrides, pga:

o   Reisende

o   Lasting/lossing av gods

o   Skifting, deling eller skjøting

o   Bruk av rullestolheis underveis

·         Jernbaneforetaket ber toget holdes tilbake grunnet overgangsreisende, uansett årsak til forsinkelse på toget det ventes på.

Siden årsakskoder registreres på ankomst, må også et stasjonsopphold registreres ved ankomst neste stasjon.

85 Planforutsetninger ikke oppfylt

·         Toget kjøres med redusert kapasitet.

·         Toget holder ikke fastsatt hastighet.

·         Øvelseskjøring.

·         Ekstra stopp beordret av jernbaneforetaket.

·         Jernbaneforetakets personale bruker FIDO-systemet feil.

·         Tog innstilt grunnet markedsmessige årsaker eller manglende kjøretøy.  

·         Innstillinger for å ta inn tidligere forsinkelser (mest aktuelt for tog som er i pendeldrift).

Unntak: Brukes ikke for innstillinger ved iverksatte aksjonskort og andre store hendelser som lammer større deler av togtrafikken, da brukes primærårsak. Brukes heller ikke dersom noe hindrer toget i å kjøre på strekningen, f.eks. havari på togsett.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

UTENFORLIGGENDE FORHOLD:

91 Forsinkelse fra utlandet

·         Tog forsinket/innstilt fra Sverige.

·         Tog må holdes tilbake på norsk side grunnet problemer i Sverige.

92 Ytre forhold

·         Storm, flom, ras som gjør linjen ufarbar, samt ved risiko for dette.

·         Snøfall som utløser rød eller oransje beredskap.

·         Store snøfall i tiden hvor snøberedskap ikke kan forventes.

93 Uhell, påkjørsel

·         Ved påkjørsel av person, kjøretøy, dyr eller annen gjenstand på linjen eller stasjon.

·         Driftsuhell, avsporing og skifteuhell.

Brukes for alle avsporinger og påkjørsler, uavhengig av bakenforliggende årsak.

94 Uønsket hendelse

·         Uønskede hendelser som hverken Bane NOR eller jernbaneforetakene kan lastes for.

·         Ulovlig ferdsel i og ved spor.

·         Dyr langs linjen, reinmelding

·         Tog venter på politi/ambulanse/tollere/vektere.

·         Brann i tilknytning til linjen/stasjon.

·         Utilsiktet passering av signal i stopp (Reell passering).

·         Utfall av bygdestrømmen.

·         Akutt sykdom hos trafikkstyrer eller hos jernbaneforetakets personale.

Registrering av forsinkelser/innstillinger:

Alle forsinkelser og innstillinger skal registreres med en årsakskode og årsakstype. Feil på infrastruktur (unntatt kode 5) samt utenforliggende forhold (kode 92-94)

skal primært føres mot en valgt melding fra Hendelseslogg (HL). Dersom melding fra HL ikke finnes i TIOS, må brukeren registrere ved hjelp av årsakskode/årsakstype og supplerende informasjon. I noen tilfeller kreves forårsakende tognr (og forårsakende tognr sin utgangsdato) angitt eller supplerende informasjon (fritekst).

 

Årsakstyper:

For å forenkle årsaksregistreringen er det innført årsakstyper basert på de mest hyppige kommentarene som er brukt i årsaksregistrering tidligere. Årsakstypene er dermed en standardisering av kommentarfeltet. Dersom en av årsakstypene ikke passer til den aktuelle forsinkelsen/innstillingen kan man velge «Annet» fra rullegardinmenyen og man må legge inn supplerende informasjon.

Årsakskode

Årsakskode tekst

Årsakstype tekst

1

Bane

Saktekjøring

Glatte skinner

Planlagt arbeid ikke avsluttet i tide

Annet

 

2

Sikringsanlegg, signalanlegg, fjernstyring

Sporveksel/-sperre ikke i kontroll

Sporfeltbelegg inkl. saltbelegg

Feil på planovergang

Feil på rasvarslingsanlegg

Jordfeil

Teknisk signalfall

Annet

 

3

Elkraft/Kontaktledningsanlegg

Nedrevet/Skade på KL forårsaket av tog

Strømløst/Redusert kapasitet

Tre over KL

Annet

 

4

Tele- og transmisjonsfeil

Feil ved GSM-R-systemet

Feil ved høyttaler/anviser

Feil på FIDO-kommunikasjon

Annet

 

5

Planlagt vedlikeholdsarbeid infrastruktur

 

 

6

Kjøretøy med feil sperrer spor/blokkstrekning

 

7

Trafikkavvikling

Kø/Trafikk/Øvrig toggang

Kryssing/Forbikjøring

Helhetsvurdering

Feil i trafikkavvikling

Feil i ruteplanen

Feil i TIOS

«Uregistrert»/Ikke registrert forrige vakt

Annet

 

81

Feil på kjøretøy

Feil på dører

Feil på lok

Feil på ATC-system i kjøretøyet

Feil på togradio

Annet

 

82

Kjøretøy sent fra hensettingsspor

 

 

83

Manglende personell

Fører

Ombordansvarlig

Annet

 

84

Stasjonsopphold

Rullestol

Mange reisende

Ventet på overgangsreisende

Skifting

Hadde signal kjør, kjørte ikke

Annet

 

85

Planforutsetninger ikke oppfylt

Kjøreforsinkelse/Holdt ikke ruten

Øvelseskjøring/Aspirant

Innstilt grunnet markedsmessige årsaker

Kjørte med annet kjøretøy enn oppsatt i ruteplan

Ekstra stopp beordret av jernbaneforetaket

Annet

 

91

Forsinkelse fra utlandet

 

 

92

Ytre forhold

Flom

Ras

Storm/Snøstorm

Annet

 

93

Uhell, påkjørsel

Påkjørsel

Avsporing

Annet

 

94

Uønsket hendelse

Ventet på politi/ambulanse/tollere

Passering av signal i stopp

Ulovlig ferdsel i spor/Dyr langs linjen

Annet

 

Merknader til kodelisten:

Generelt skal tog som er registrert med en hendelse/årsakskode beholde denne ved retur (ved pendeldrift)

og ved bytte av tognr., unntatt hvis annen hendelse medfører ny- eller ytterligere forsinkelse.

 

Tog som blir indirekte berørt som følge av en hendelse, skal i prinsippet registreres opp mot denne hendelsen

dersom den finnes i TIOS. Man må i slike tilfeller endre årsakskoden, iht. kodeliste, ved denne registreringen.