TIOS
Har du problemer eller tips til TIOS kan du ringe eller sende
en e-post til brukerstøtte: Telefon 22575800. E-post: brukerstotte@banenor.no
Ved spørsmål angående riktig valg av årsakskode, ta kontakt på
epost kompensasjonsordning@banenor.no
Generelt:
Dette skjermbildet benyttes for å registrere årsaker på tog
som er forsinket eller innstilt på hele eller deler av strekningen.
Togleder er ansvarlig for registrering på strekning med
fjernstyring/fjernstyrt stasjon, TXP på strekning uten fjernstyring og betjente
stasjoner.
Banestrekninger under
Oslo toglederområde:
-
Osl1
= Oslo S/Drammenbanen/Askerbanen/Spikkestadbanen
-
Osl2
= Kongsvingerbanen/Gjøvikbanen
-
Osl3
= Hovedbanen/Gardermobanen
-
Osl4
= Østfoldbanen Vestre- og Østre linje.
-
Oslo
S og nærområde: Omfatter Oslo S Lysaker, Oslo S Grefsen, Oslo S Eidsvoll
(HB+GMB) og Oslo S Ski.
Årsakskoder i TIOS
INFRASTRUKTUR:
1 Bane |
·
Feil på linjen, skinnebrudd, solslyng,
telehiv. ·
Saktekjøringer iht. FIDO. ·
Glatte skinner, snø/is/løvfall, tre på
linjen, vegetasjon hindrer sikt. ·
Glatt plattform. Overvann pga. tett
stikkrenne (ikke flom). ·
Planlagt arbeid ikke avsluttet i tide. ·
Reparasjonsarbeider etter akutte
hendelser (ras, avsporing m.v.) |
2 Sikrings/signalanlegg, fjernstyring |
·
Trafikkstyrer får ikke stilt signal. ·
Sporfeltbelegg inkl. saltbelegg. ·
Sporveksel ikke i kontroll. ·
Feil på linjeblokk, pærekontroll, stillverk/fjernstyringsanlegg,
ATC-balise, ·
Feil ved veisikringsanlegg og rasvarslingsanlegg. ·
Utilsiktet passering av signal i stopp
grunnet teknisk feil (signalfall). ·
Feil ved nødstrømsanlegg. |
3 Elkraft/Kontaktledningsanlegg |
·
Nedrevet/skadet kontaktledning. ·
Tre over KL-anlegg. Feil på
KL-komponenter. ·
Feil i omformerstasjon til KL, strømløst/redusert
kapasitet. ·
Manglende sporvekselvarme. |
4 Tele og
transmisjonsfeil |
·
Tele- og transmisjonsfeil som Bane NOR har ansvar for og som fører til
driftsforstyrrelser. ·
Feil ved GSM-R-systemet. ·
Feil ved høyttaler/anviser. ·
Feil på FIDO kommunikasjon. |
5 Planlagt
vedlikeholdsarbeid infrastruktur |
·
Tog planlagt innstilt grunnet planlagte arbeider på aktuell strekning, som
er bekjentgjort til jernbaneforetakene på forhånd. ·
Forsinkelser som følger av at man må vente på alternativ transport. ·
Enkeltsporet drift grunnet planlagt arbeid. |
6 Kjøretøy med feil
sperrer spor/blokkstrekning |
·
Benyttes på forsinkelser som oppstår for et tog når et annet havarert tog/tog med feil
sperrer linjen. ·
Nyttes også dersom enkeltsporet drift må iverksettes grunnet dette. ·
Skal benyttes selv om havarert tog/ tog med feil på kjøretøyet har
begynt å kjøre igjen. ·
Brukes også dersom en arbeidsmaskin havarerer. ·
For småfeil (<10 minutter) hvor toget kommer raskt i gang igjen kan
kode 7 (kø) benyttes for togene som blir sperret. Når linjen er klar
for trafikk, men togleder velger å holde tilbake et motgående tog i påvente
av kryssing, skal dette toget ha Kode
7 (Trafikkavvikling). Husk: Havarert tog/toget med feil skal ha Kode 81 (Feil på kjøretøy). |
TRAFIKKAVVIKLING:
7 Trafikkavvikling |
·
Tog i rute som venter på forsinket tog
til kryssing, eller havner i kø ·
Signal stilles for sent av
trafikkstyrer, feil i hjelpesystem FJS (Automat/ATL/TLS) ·
Feil i ruteplan ·
Datafeil i TIOS ·
Får ikke meldt tog til betjent stasjon ·
Bane NOR personale bruker
FIDO-systemet feil. ·
Tog forsinket av øvrig toggang |
JERNBANEFORETAKENE:
81 Feil på kjøretøy |
·
Alle feil ved kjøretøy (lok, vogner og motorvogn)
som medfører stans eller
redusert kjørehastighet. ·
Lastforskyving på godstog. ·
Feil på ombordutrustningen i toget som
FIDO, ERTMS og ATC |
82 Kjøretøy sent fra hensettingsspor |
·
Benyttes når avgang blir forsinket
fordi toget ikke er satt opp i tide fra
driftsbanegård/lokstall/hensettingsspor e.l. Hvis rotårsaken til
forsinkelsen er kjent skal denne benyttes framfor årsakskode 82. |
83 Manglende personell |
·
Forsinkelse som er forårsaket av
enhver form for personalmangel hos jernbaneforetaket, inklusive personalbytte
underveis. ·
Brukes også ved større
avvikssituasjoner som aksjonskort osv. Unntak: Ved akutt sykdom hos personale
skal dette føres på kode 94. |
84 Stasjonsopphold |
·
Rutemessig oppholdstid på stasjon/holdeplass
overskrides, pga: o Reisende o Lasting/lossing
av gods o Skifting,
deling eller skjøting o Bruk
av rullestolheis underveis ·
Jernbaneforetaket ber toget holdes
tilbake grunnet overgangsreisende, uansett årsak til forsinkelse på toget det
ventes på. Siden årsakskoder
registreres på ankomst, må også et stasjonsopphold registreres ved ankomst
neste stasjon. |
85 Planforutsetninger ikke oppfylt |
·
Toget kjøres med redusert kapasitet. ·
Toget holder ikke fastsatt hastighet. ·
Øvelseskjøring. ·
Ekstra stopp beordret av
jernbaneforetaket. ·
Jernbaneforetakets personale bruker
FIDO-systemet feil. ·
Tog innstilt grunnet markedsmessige
årsaker eller manglende kjøretøy. ·
Innstillinger for å ta inn tidligere
forsinkelser (mest aktuelt for tog som er i pendeldrift). Unntak: Brukes ikke for
innstillinger ved iverksatte aksjonskort og andre store hendelser som lammer
større deler av togtrafikken, da brukes primærårsak. Brukes heller ikke
dersom noe hindrer toget i å kjøre på strekningen, f.eks. havari på togsett. |
UTENFORLIGGENDE
FORHOLD:
91 Forsinkelse fra utlandet |
·
Tog forsinket/innstilt fra Sverige. ·
Tog må holdes tilbake på norsk side
grunnet problemer i Sverige. |
92 Ytre forhold |
·
Storm, flom, ras som gjør linjen
ufarbar, samt ved risiko for dette. ·
Snøfall som utløser rød eller oransje
beredskap. ·
Store snøfall i tiden hvor snøberedskap ikke kan forventes. |
93 Uhell, påkjørsel |
·
Ved påkjørsel av person, kjøretøy, dyr
eller annen gjenstand på linjen eller stasjon. ·
Driftsuhell, avsporing og skifteuhell. Brukes for alle avsporinger og
påkjørsler, uavhengig av bakenforliggende årsak. |
94 Uønsket hendelse |
·
Uønskede hendelser som hverken Bane
NOR eller jernbaneforetakene kan lastes for. ·
Ulovlig ferdsel i og ved spor. ·
Dyr langs linjen, reinmelding ·
Tog venter på politi/ambulanse/tollere/vektere.
·
Brann i tilknytning til
linjen/stasjon. ·
Utilsiktet passering av signal i stopp
(Reell passering). ·
Utfall av bygdestrømmen. ·
Akutt sykdom hos trafikkstyrer eller
hos jernbaneforetakets personale. |
Registrering av
forsinkelser/innstillinger:
Alle forsinkelser og innstillinger skal registreres med en
årsakskode og årsakstype. Feil på infrastruktur (unntatt kode 5) samt
utenforliggende forhold (kode 92-94)
skal primært føres mot en valgt melding fra Hendelseslogg
(HL). Dersom melding fra HL ikke finnes i TIOS, må brukeren registrere ved
hjelp av årsakskode/årsakstype og supplerende informasjon. I noen tilfeller
kreves forårsakende tognr (og forårsakende tognr sin utgangsdato) angitt eller
supplerende informasjon (fritekst).
Årsakstyper:
For å forenkle årsaksregistreringen er det innført
årsakstyper basert på de mest hyppige kommentarene som er brukt i
årsaksregistrering tidligere. Årsakstypene er dermed en standardisering av
kommentarfeltet. Dersom en av årsakstypene ikke passer til den aktuelle
forsinkelsen/innstillingen kan man velge «Annet» fra rullegardinmenyen og man
må legge inn supplerende informasjon.
Årsakskode |
Årsakskode tekst |
Årsakstype tekst |
1 |
Bane |
Saktekjøring |
Glatte skinner |
||
Planlagt arbeid
ikke avsluttet i tide |
||
Annet |
||
|
||
2 |
Sikringsanlegg, signalanlegg, fjernstyring |
Sporveksel/-sperre
ikke i kontroll |
Sporfeltbelegg
inkl. saltbelegg |
||
Feil på
planovergang |
||
Feil på
rasvarslingsanlegg |
||
Jordfeil |
||
Teknisk signalfall |
||
Annet |
||
|
||
3 |
Elkraft/Kontaktledningsanlegg |
Nedrevet/Skade på
KL forårsaket av tog |
Strømløst/Redusert
kapasitet |
||
Tre over KL |
||
Annet |
||
|
||
4 |
Tele- og transmisjonsfeil |
Feil ved
GSM-R-systemet |
Feil ved
høyttaler/anviser |
||
Feil på FIDO-kommunikasjon |
||
Annet |
||
|
||
5 |
Planlagt vedlikeholdsarbeid infrastruktur |
|
|
||
6 |
Kjøretøy med feil sperrer spor/blokkstrekning |
|
7 |
Trafikkavvikling |
Kø/Trafikk/Øvrig
toggang |
Kryssing/Forbikjøring |
||
Helhetsvurdering |
||
Feil i trafikkavvikling |
||
Feil i ruteplanen |
||
Feil i TIOS |
||
«Uregistrert»/Ikke
registrert forrige vakt |
||
Annet |
||
|
||
81 |
Feil på kjøretøy |
Feil på dører |
Feil på lok |
||
Feil på ATC-system
i kjøretøyet |
||
Feil på togradio |
||
Annet |
||
|
||
82 |
Kjøretøy sent fra hensettingsspor |
|
|
||
83 |
Manglende personell |
Fører |
Ombordansvarlig |
||
Annet |
||
|
||
84 |
Stasjonsopphold |
Rullestol |
Mange reisende |
||
Ventet på
overgangsreisende |
||
Skifting |
||
Hadde signal kjør,
kjørte ikke |
||
Annet |
||
|
||
85 |
Planforutsetninger ikke oppfylt |
Kjøreforsinkelse/Holdt
ikke ruten |
Øvelseskjøring/Aspirant |
||
Innstilt grunnet
markedsmessige årsaker |
||
Kjørte med annet
kjøretøy enn oppsatt i ruteplan |
||
Ekstra stopp
beordret av jernbaneforetaket |
||
Annet |
||
|
||
91 |
Forsinkelse fra utlandet |
|
|
||
92 |
Ytre forhold |
Flom |
Ras |
||
Storm/Snøstorm |
||
Annet |
||
|
||
93 |
Uhell, påkjørsel |
Påkjørsel |
Avsporing |
||
Annet |
||
|
||
94 |
Uønsket hendelse |
Ventet på
politi/ambulanse/tollere |
Passering av signal
i stopp |
||
Ulovlig ferdsel i spor/Dyr
langs linjen |
||
Annet |
Merknader til kodelisten:
Generelt skal tog som er registrert med en
hendelse/årsakskode beholde denne ved retur (ved pendeldrift)
og ved bytte av tognr., unntatt hvis annen hendelse medfører
ny- eller ytterligere forsinkelse.
Tog som blir indirekte
berørt som følge av en hendelse, skal i prinsippet registreres opp mot
denne hendelsen
dersom den finnes i TIOS. Man må i slike tilfeller endre
årsakskoden, iht. kodeliste, ved denne registreringen.